عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » تفکر نجات تالاب‌ بدون مردم اشتباه است

معاون فرماندار گمیشان؛

تفکر نجات تالاب‌ بدون مردم اشتباه است

تفکر نجات تالاب‌ بدون مردم اشتباه است

معاون فرماندار گمیشان گفت: تفکر نجات تالاب، پس از خشک شدن آن و بدون مشارکت مردم اشتباه محض است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری؛ سیدعلیرضا حسینی در دوره آموزشی توانمندسازی جوامع محلی حاشیه تالاب ها با رویکرد معیشت پایدار خاطرنشان کرد: در حالی که می‌بایست با مدیریت صحیح منابع در اختیار را حفظ کنیم، اما عمدتا در حال مدیریت بحران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باید پیش از آنکه دیر شود و تالاب‌ها به مرور زمان از بین بروند، در مرحله پیشگیری تمهیداتی را اتخاذ کرد وگرنه کار سختی برای احیای این منابع ارزشمند زیست محیطی پیش روی ماست.

حسینی با اشاره به اهمیت مدیریت در حفاظت از منابع زیست محیطی اضافه کرد: مدیریت منابع آب در درون حوزه تالاب، افزایش آگاهی و ظرفیت سازی در بین مردم و مدیریت منابع آب بر اساس منافع سرزمینی از مهم‌ترین راهکارهای عملی در این حوزه است.

وی یادآور شد: الگوی معیشتی در تالاب‌های مختلف تفاوت دارد و نسخه یکسانی نمی‌توان برای آنها صادر کرد اما این نکته بسیار اهمیت دارد که نقش آفرینی و دخالت مردم در امر حفاظت از این مناطق زیست محیطی نکته‌ای ارزشمند، حیاتی و زودبازده است.

معاون فرماندار ادامه داد: این پهنه‌های آبی دارای غنای زیستی فوق العاده ای هستند و از کانون های اصلی تنوع زیستی به شمار می روند که باید مورد توجه و حفاظت جدی قرار گیرند.

حسینی افزود: تالاب‌ها ازجمله زیستگاه های حساس حیات جانوری و گیاهی بویژه پرندگان آبزی، مهاجر، گونه های درخطر تهدید (گیاهی و جانوری) به شمار می روند که در صورت تخریب، زنجیره ای از زیست مندان وابسته به آنها درخطر نابودی قرار می گیرند.

وی بابیان اینکه هیچ اکوسیستم دیگری کارکردها و فوائد تالاب ها را ندارد، اضافه کرد: هرگونه کم توجهی و تخریب تالاب ها، خسارات زیست محیطی فراوانی به منطقه وارد می کند که مهم‌ترین آن احتمال بروز ریزگردهایی است که منطقه را تحت تاثییر قرار می‌دهد.

حسینی با اشاره به راهکارهای عملی کاهش بحران در حوزه تالاب ها اذعان کرد: موضوع محیط زیست و منابع طبیعی همان طور که به اقدام‌های مخرب پاسخ نمی‌دهد به همان میزان به اقدام های احیایی نیز سریع جواب نمی دهد.

حسینی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مهمترین گام در بحث بحران تالاب ها، مدیریت در حوزه آبخیزداری و اقدام‌های برنامه محور (احیا و حفاظت) است.

 

  

تفکر نجات تالاب‌ بدون مردم اشتباه است

 

تفکر نجات تالاب‌ بدون مردم اشتباه است

 


 


 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گمیشان
  • بازدید : 390
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 3865

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 105
بازدید ماه:5071
بازدید سال:5071
بازدید کل:2173831