عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » گلستان استعداد جهش اقتصادی خوبی را دارد

دکتر لاریجانی در جلسه شورای اداری استان گلستان؛

گلستان استعداد جهش اقتصادی خوبی را دارد

گلستان استعداد جهش اقتصادی خوبی را دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در حال عبور از شرایط سخت است و شرایط کشور رو به بهبود است، اظهار کرد: نگاهم به وضعیت اقتصادی کشور در کلان خوش‌بینانه است و استان گلستان استعداد خوبی برای جهش اقتصادی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر علی لاریجانی عصر امروز (26 آذر)در جلسه شورای اداری استان،تصریح کرد:نگاه ما به منطقه آزاد اینچه‌برون به موضوع مثبت است و مجموعه مختصاتی که این استان دارد نشان می‌دهد اگر منطقه آزاد با یک منطق صحیح و درست بوجود بیاید می‌تواند تحول لازم را برای استان ایجاد کند.

وی تاکید کرد: البته نگرانی ما این است که منطقه آزاد مسیری برای صادرات باشد و تجربه گذشته برای ما این بود که مناطق آزاد با گسترش واردات آسیبی برای کشور شد.

رئیس قوه مقننه گفت: سرمایه گذاری در مناطق آزاد باید با اولویت صادرات باشد و استفاده از معافیت‌های مالیاتی بلند مدت باید برای صادرکنندگان باشد و این موضوعات در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

دکتر لاریجانی در خصوص راه‌آهن گرگان به مشهد متذکر شد: در خصوص منابع ایجاد این این راه‌آهن با عجله تصمیم‌گیری شد و قرار است این راه‌آهن از منابع فاینانس استفاده کنند و چند راه‌آهن دیگر هم این شرایط را دارند که در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه توصیه بنده استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: برخی بر این تصورند که اگر سرمایه‌گذار خارجی بیاید و بعد شرایط برجام تغییر کند تکلیف این پروژه‌ها چه می‌شود که باید بگویم متن توافقنامه برجام را مطالعه کنید زیرا در برجام چند بند روشن وجود دارد که قراردادهایی که در این زمان بسته شد و در آینده شرایط تغییر کرد این قراردادها پابرجا است و این در برجام قید شده است و شاید برخی به این موضوع توجهی ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص توسعه جزیره آشوراده یادآور شد: محیط زیست نباید سخت‌گیری کند تا کار انجام شود و بنده هم پیگیری لازم را از طریق ،خانم ابتکار می‌کنم تا این موضوع سریعتر حل شود.

وی در خصوص توجه به استان های کمتر توسعه یافته خاطر نشان کرد: در برنامه ششم سه درصد از بودجه نفت به استان‌های توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته اختصاص خواهد یافت تا بتوانند در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

دکتر لاریجانی گفت: باید این روند با شیب ملایم انجام شود چون به صورت یکجا نمی‌توان یک شرایط بودجه‌ای برابر را برای استان‌ها اختصاص داد اما علاقه‌مند به حرکت به این سمت هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اقتصاد کشور گفت: محوریت ما بر تحقق وضعیت مطلوب اقتصادی کشور است و با تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد از یک طرف و حواشی‌ها و حرکت‌های صحنه‌ای و بین‌المللی از طرف دیگر معتقدیم از یک گردنه عبور کردیم و منطق کار بر این است که در کل کشور به سمت بهبود اقتصاد در حرکت هستیم و امیدواریم بتوانیم مشکلات حوزه اقتصاد را کمتر کنیم.

وی افزود: برخی معتقدند دولت باید در حوزه اقتصاد کمتر دخالت کند و بیشتر زمینه‌ساز باشد و بخش خصوصی و مردم بتوانند در این مسیر گام‌های بیشتری را بردارند، البته در مسیر آینده نگاه خوش‌بینانه‌ای در سطح کلان تحولات اقتصادی خواهیم داشت و مشکلات در سطوح مختلف کمتر خواهد شد.

وی در مورد زهکشی اراضی استان گلستان خاطرنشان کرد: طرح زهکشی طرح بسیار مناسبی است که اگر این طرح عملی شود موجب ایجاد اشتغال و فرصت شغلی بسیار و همچنین توسعه استان خواهد شد و ما در این طرح آمادگی تأمین منابع را نیز داریم.

دکتر لاریجانی گفت: اولویت ما نیز در مجلس گسترش طرح آبخیزداری است و بنا داریم در این زمینه تا 5 سال آینده تدابیری اندیشیده شود به‌ویژه در زمینه گسترش گلخانه‌ای که در طول برنامه ششم امیدواریم 500 هزار هکتار از اراضی به سیستم گلخانه‌ای مجهز شود و استان شما می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

رئیس قوه مقننه گلستان را افتخاری در راستای وحدت اقوام مختلف قلمداد کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کشوری امن در منطقه است و این موضوع انگیزه را برای سرمایه‎گذاری افزایش داده و ما باید امنیت را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران‌های منطقه، باید در محاسبات به بنیه دفاعی کشور توجهی ویژه کرد با اینکه امروز ایران اسلامی کشوری امن است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه کشور ایران یک کشور امن در منطقه است و این موضوع انگیزه را برای سرمایه‎گذاری افزایش داده و ما باید امنیت را حفظ کنیم، گفت: مقام معظم رهبری با دقت مسائل را دنبال می‎کنند و راهنمایی ایشان کشور را از چند بحران در منطقه گذراند و عبور داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وضعیت اقتصادی کشور هم از نظر اشتغال و هم از نظر میزان سرمایه‎گذاری و رونق اقتصادی مناسب نیست و یک مقداری از آن به سوء‌مدیریت منابع در گذشته برمی‌گردد و یک بخشی دیگر از آن مربوط به تحریم‎های بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: سرمایه‎گذاری‎ها و شرایط اقتصادی خیلی بهتر شده و تاکنون 3 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری در کشور شده و قراردادهای خوبی در زمینه نفت به‌وجود آمده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مسیر به سمت بهتر‌شدن است و بنده تصور می‎کنم که موضوع اقتصادی می‎تواند به سمت بهبود پیش برود. در مسیر تحرک‎ها فضا باید به‌سمتی باشد که به سمت توسعه اقتصادی کشور پیش برویم.

وی درباره آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی متنوع است و مهاجرت روستاها به حاشیه‌شهر‌ها مشکلات زیادی را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده است که برای این موضوع در روستاها برنامه‌هایی به صورت تمرکزی انجام خواهیم داد و لایحه‌ای در مجلس مطرح شده که از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار برای بهبود وضعیت روستاها در نظر گرفته شود.

وی در مورد سهم‌بندی استانها خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی در روستاها زیرساخت‌های زیادی ایجاد شده اما متأسفانه چرخه اقتصادی بعد از گذشت سال‌ها و تحقق امکاناتی چون آب، برق و گاز مطلوب نیست و نیاز است کارهای متنوعی در زمینه اقتصادی انجام شود و ساختارها مورد بررسی قرار گیرد البته سرمایه‌گذاری تکمیلی ضروری است و در حوزه کشاورزی نیز استفاده از صنایع تکمیلی در بالابردن ارزش افزوده تأثیرگذار خواهد بود.

دکترلاریجانی اضافه کرد: در گذشته حدود 8 درصد از بودجه در شورای برنامه‌ریزی مربوط به استان‌ها بود و امسال سعی داریم این بودجه را به 30 درصد برسانیم تا در استان‌ها قدرت مانور مدیران افزایش یابد و معتقدیم مدیران مشکلات منطقه خود را بهتر می‌دانند و بهتر می‌توانند مدیریت نمایند.

وی در پایان یادآور شد: دستاورد بنده از این استان محبت مردم بود، شاید شما از لحاظ اقتصادی نواقصی داشته باشید ولی استعدادهای زیادی برای جهش و پرش اقتصادی دارید و مسئولان و نمایندگان شما باید پیگیر باشند تا خواسته‌های شما عملی شود البته ما هم تا جایی که مقدور است و بودجه اجازه دهد، کمک خواهیم کرد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گمیشان
  • بازدید : 586
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1905

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 92
بازدید دیروز: 502
بازدید ماه:1212
بازدید سال:14578
بازدید کل:2183338