عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » جاذبه های فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان از نگاه پایگاه های اطلاع رسانی


جاذبه های فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان از نگاه پایگاه های اطلاع رسانی

جاذبه های فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان از نگاه پایگاه های اطلاع رسانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری؛ خبرگزاری ایرنا و پایگاه خبری تحلیلی ساحل گمیشان جاذبه های فرهنگی وگردشگری شهرستان مرزی گمیشان را معرفی کردند.

در این پایگاه های خبری آمده است:

شهر مرزی گمیشان باجاذبه های کم نظیرآماده میزبانی از گردشگران نوروزی

شهرستان گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان با جاذبه های کم نظیر گردشگری، آثار تاریخی ، نوار ساحلی خزر و تلاب بین المللی که این روزها میزبان هزاران پرنده بومی و مهاجر است ، در انتظار حضور مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری به نقل از ایرنا،گمیشان در سال 88 از شهرستان ترکمن جدا شد، مرکز این شهرستان گمیش تپه است و نام محلی آن کمیش دپه از واژه ترکمنی کُمیش دَفه گرفته شده و به معنی «تپه نقره ای» است.
این شهرستان در قسمت شمال غرب استان گلستان واقع شده و از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان ترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از غرب به کناره شرقی دریای خزر محدود می شود.
براساس تقسیمات اداری و کشوری این شهرستان از دو بخش مرکزی و گل دشت و دو شهر گمیشان و سیمین شهربه همراه 4 دهستان و 30 روستا تشکیل شده است.
از نظر ناهمواری ها این شهرستان به صورت جلگه ای می باشد، این ناحیه ارتفاع کمتر از 100 متری را شامل می شود و از نظر اقلیمی در تابستان آب و هوای گرم و مرطوب و در فصل سرد دارای آب و هوای سرد و ملایم می باشد.
گمیشان در فاصله 45 کیلومتری از گرگان مرکز استان گلستان واقع بوده و دارای 67هزار نفر جمعیت و مساحت 1285 کیلومتر مربع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند. ️
از جمله مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان می توان تالاب بین المللی گمیشان، گل افشان نفت لیجه، بافت قدیم شهر گمیشان، موزه مردم شناسی، دیوار تاریخی گرگان، قیزلر قلعه و تپه قارن یارق را نام برد، علاوه بر آن نوار ساحلی زیبای خزر و دشت وسیع آن می تواند در بحث گردشگری و صنعت توریسم بسیار مؤثر و مفید می باشد.
همچنین آداب و رسوم و حتی نوع خاص لباس پوشیدن مردم بومی منطقه و مهمتر از همه امنیت و مهمان نوازی از جمله جاذبه های این شهر مرزی استان گلستان است.
* موزه مردم شناسی گمیشان در ساختمان تاریخی معروف به خانه گوکلانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد ، در میانه بافت سنتی و زیبای شهر گمیشان نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.
این موزه به معرفی مشاغل بومی و سنتی قوم ترکمن، آداب و رسوم محلی و صنایع دستی آنان می پردازد و در سال 1389 راه اندازی شده است.
اغلب مردم ساکن در شهرستان گمیشان ترکمن بوده و دارای هنرهای سنتی و صنایع دستی و آداب و رسوم، آیین ها و مشاغل بومی ویژه ای هستند که حفظ و معرفی آنها علاوه بر توسعه فرهنگی منطقه و حفظ اصالت آن سبب جذب بیشتر گردشگر خواهد بود.
بخش بافندگی تولید صنایع دستی قوم ترکمن بیشتر شامل قالی، نمد و گلیم بوده و سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی از دیگر فعالیت ها می باشد.
*گل فشان قارن یارق پدیده ای طبیعی پیر و فرسوده بوده که از دهانه آن گل همراه با گاز خارج می شود، این گل فشان به صورت تپه ای مخروطی است که تاثیر فرسایش در آن کاملا مشهود است و قطر دهانه آن را 700 متر ثبت کرده اند.
قارن یارق یک کلمه ترکمنی است و به معنی شکم پاره و یا جایی که شکم زمین شکافته و پاره شده، می باشد.
این منطقه در فصل بهار در بالای تپه از انواع گل و گیاه پوشیده می شود ودر شمال آن قسمتی از دیوار اسکندر (دیوار دفاعی شهر جرجان قدیم )قرار دارد و اهالی محلی گمیشان بیشتر روزهای تعطیل را در آنجا می گذرانند.
* تالاب گمیشان با بیست هزار هکتار وسعت یکی از چند تالاب بین المللی استان گلستان است که هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر است که زمستان خود را در این تالاب سپری می کنند.
پرندگان این تالاب عمدتاٌ مهاجر هستند و با سرد شدن هوا در بخش های روسیه به این منطقه سفر می کنند و بسیاری از آنان از گونه های حفاظت شده و نادر می باشند، فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، مرغابی سر حنایی، مرغابی سر سبز، گیلانشاه خال دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، غاز خاکستری، پرستوی دریایی از آن جمله هستند.
در این خصوص امانگلدی ضمیر فرماندار گمیشان از تمامی دستگاه های دولتی خواسته است که با معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان در راستای جذب گردشگر و رونق اقتصادی و توسعه و رشد این شهر مرز ی تلاش کنند.
به گفته وی ظرفیت های گردشگری و توریستی شهرستان زمینه ساز رونق معیشت مردم و توسعه منطقه است و مسئولان برای استفاده از این توانمندی ها برنامه ریزی کنند.
تاسیس دهکده گردشگری درمسیر ورودی این شهر و فراهم کردن امکانات پذیرایی و جذب گردشگر یکی از این اقدامات است.
از سوی دیگر نمایشگاه صنایع دستی و قالی بافی، بازی های بومی و تاب های بزرگ ترکمنی، غذا های محلی و زیور الات ترکمن از جمله بخش های لحاظ شده در دهکده توریستی است.

چارقلي با جاذبه هاي بي نظيرگردشگري در انتظار مسافران نوروزي

سواحل زيباي روستاي چارقلي تنها ساحل شني  با امنيت بالا و زيبايي  كم نظير آماده پذيرايي از مسافران نوروزي است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ساحل گميشان، روستای چارقلی در غربی­ترین نقطه شهرستان گمیشان ( استان سرسبز گلستان) ودر فاصله 4 کیلومتری دهانه گرگانرود و 5 کیلومتری غرب روستای خواجه نفس واقع شده است.

فاصله آن از مرکز شهرستان( گمیشان) و شهر بندرترکمن( مرکزشهرستان ترکمن) تقریبا به یک اندازه و حدود 15 کیلومتر می­باشد. این
روستا با داشتن دریایی آرام در دهانه گرگانرود، با چشم اندازی زیبا مسافرین و گردشگران را بویژه در ایام نوروز و تابستان به سوی خود
می­ کشاند.
سواحل زیبا، تالاب، دهانه گرگانرود، زیستگاه­های پرندگان و مناظر پرواز زیبای پرندگان وحشی، فلیش زیبای گرگانرود، بازار فروش ماهی، امکان قایق سواری با قایق های موتوری و پارویی، معماری خاص مساکن روستایی، فرهنگ خاص بومی- محلی، صنایع دستی به ویژه فرش، امکان اجرای طرح سالم سازی دریا و... از انواع جاذبه ­هایی هستند که در روستای چارقلی گردشگران را به سوی خود می کشاند.

علاوه بر آن وجود انواع خدمات زیر بنایی و روبنایی در این روستا خیال گردشگران را از بسیاری جهات راحت می­کند. فاصله اندک با مراکز
ارائه سوخت( سی. ان. جی، بنزین و گازوئیل)، آنتن­دهی مناسب موبایل و وجود انواع مراکز ارائه سایر خدمات مورد نیاز گردشگران در روستا با فاصله اندک از آن نیز از مواردی است که جذب گردشگران را تسهیل می­کنند.

ساحل خزر درروستای چارقلی که در محل فلیش قدیمی مصب گرگانرود قرار دارد،

برخلاف سایر مناطق سواحل شرقی، فاقد شرایط تالابی و گلی بوده و ساحلی ماسه­ای و با عمق مناسب را دارا می­باشد. لذا این ساحل شرایط بسیار عالی برای اجرای طرح سالم سازی دریا و تبدیل به محل شنا و توسعه گردشگری ساحلی را دارد.
شایان ذکر است که یکی از ویژگی­های منحصر به فرد این ساحل، آرام و کم خطربودن آن می باشد که خود به عنوان یک فاکتور بسیار مهم می­باشد. در صورت اجرای طرح گردشگری فوق، با توجه به شرایط عالی آن در استان از یک طرف و فاصله بسیار زیاد آن با مراکز شنا در مازندران( ساری و بابلسر) می­توان به راحتی میزان استقبال عمومی از آن و به دنبال آن توسعه منطقه را تصور نمود.

با تشكر از رحمان بردي كر كه جاذبه ها و ظرفيت هاي روستاي خود را براي ما ارسال كرد، سايت خبري ساحل گميشان آمادگي دريافت اخبار ، توامنديها ، جاذبه ها ي گردشگر تمام روستاهاي گميشان را دارد.

موزه مردم شناسی گمیشان جلوه ای از فرهنگ و هنر قوم ترکمن

موزه مردم شناسی شهرستان مرزی گمیشان در شمال غرب استان گلستان، گردشگران و میهمانان نوروزی را به مرور فرهنگ، هنر و آداب و سنن ترکمن های ساکن در این استان فرا می خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری به نقل از ایرنا، در مرکز شهر گمیش تپه در یک بنای قدیمی معروف به ساختمان گوکلانی موزه مردم شناسی گمیشان واقع شده است، بنای این موزه که قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد در میانه بافت سنتی و زیبای شهرستان گمیشان نگاه هر گردشگری را به خود جلب می کند.
مالکیت این بنا در اختیار شهرداری گمیش تپه بوده که پس از هزینه ای بالغ بر سه میلیارد ریال در سال 89 به مدیریت میراث فرهنگی استان گلستان محول شد.
ساکنین گمیشان را بیشتر هموطنان ترکمن تشکیل می دهند، این قوم دارای توانمندی خاصی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی هستند، این موزه مردم شناسی گنجینه ای شگرف از آثار صنایع دستی و فرهنگ قوم ترکمن بوده که در حفظ اصالت آداب و سنن این قوم و معرفی بیشتر آن موثر بوده و نیز آماده خدمت رسانی به علاقه مندان به تاریخ است.
موزه مردم شناسی گمیشان پس از عملیات مرمت بنا و تجهیز با کاربری موزه ای در بهمن سال 89 در خیابان امام خمینی (ره) شهر گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان مورد بهره برداری قرار گرفت.
در این خصوص تعطیلات نوروزی فرصت مغتنمی است تا گردشگران و مسافرانی که خطه سرسبز گلستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند از این موزه که از فرهنگ و تاریخ مردم این منطقه سخن می گوید، بازدید کنند.
موزه گمیشان از بخش های مختلف تشکیل شده و به معرفی ویژگی های قوم ترکمن در قالب یک خانواده ترکمن، بافندگی همچون قالی بافی، نمد مالی و گلیم بافی، سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی و مشاغل بومی و آیین های سنتی می پردازد.
همچنین بخش دیگر موزه، کارگاه های آموزشی است که با هدف حفظ و احیای صنایع دستی مردم ترکمن فعال است.
زلیخا قرنجیک رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گمیشان در گفتگو با خبرتگار ایرنا ساعات بازدید از این موزه را 9 صبح تا 19 عصر اعلام کرد.
وی همچنین میزان بازدید گردشگران از این موزه را در تعطیلات نوروز امسال مطلوب ارزیابی کرد.
قرنجیک از برپایی بازارچه صنایع دستی ترکمن در حاشیه این موزه خبر داد و اظهار داشت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به این بازارچه روسری و چارقدهای ترکمنی ، قالیچه ، نمد و سایر صنایع دستی این منطقه را به عنوان سوغات خریداری کنند.
وی نرخ بلیت و ورود یه موزه را در سال جاری بیست هزار ریال عنوان کرد.
قرنجیک افزود: در تعطیلات نوروز امسال شاهد استقبال خوب گردشگران و مسافران از سایر اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان گمیشان نیز هستیم.
شهرستان گمیشان با افزون بر 45کیلومتر فاصله با گرگان و حدود 67هزار نفر جمعیت در در کناره شرقی دریای خزر واقع است.
گمیشان در سال 88 از شهرستان ترکمن جدا شد، مرکز این شهرستان گمیش تپه است و نام محلی آن کمیش دپه از واژه ترکمنی کُمیش دَفه گرفته شده و به معنی «تپه نقره ای» است.
این شهرستان در قسمت شمال غرب استان گلستان واقع شده و از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان ترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از غرب به کناره شرقی دریای خزر محدود می شود.
براساس تقسیمات اداری و کشوری این شهرستان از دو بخش مرکزی و گل دشت و دو شهر گمیشان و سیمین شهربه همراه 4 دهستان و 30 روستا تشکیل شده است.
از نظر ناهمواری ها این شهرستان به صورت جلگه ای می باشد، این ناحیه ارتفاع کمتر از 100 متری را شامل می شود و از نظر اقلیمی در تابستان آب و هوای گرم و مرطوب و در فصل سرد دارای آب و هوای سرد و ملایم می باشد.
از جمله مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان می توان تالاب بین المللی گمیشان، گل افشان نفت لیجه، بافت قدیم شهر گمیشان، موزه مردم شناسی، دیوار تاریخی گرگان، قیزلر قلعه و تپه قارن یارق را نام برد، علاوه بر آن نوار ساحلی زیبای خزر و دشت وسیع آن در توسعه بحث گردشگری و صنعت توریسم مؤثر می باشد.
همچنین آداب و رسوم و حتی نوع خاص لباس پوشیدن مردم بومی منطقه و مهمتر از همه امنیت و مهمان نوازی از جمله جاذبه های این شهر مرزی استان گلستان است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد و به عنوان نگارستان اقوام ایران زمین شناخته می شود.

 

جاذبه های فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان از نگاه پایگاه های اطلاع رسانی

 

جاذبه های فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان از نگاه پایگاه های اطلاع رسانی

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گمیشان
  • بازدید : 1833
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1336

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 281
بازدید دیروز: 483
بازدید ماه:4171
بازدید سال:17537
بازدید کل:2186297